Uncategorized

Pogány Dániel: Motiváció a virtuális világokban

A gamification motivációs rendszerének elemzése ludológiai nézőponton keresztül

A videojáték-fejlesztők gyakran ugyanazokkal a kérdésekkel találják magukat szemben, mint a motivációkutatással foglalkozó pszichológusok. Ilyen kérdés például, hogy egy adott viselkedés miként energizálódik, illetve az energizálódás hogyan tartható fent. A játékok világára átfordítva tehát, miért játszik az ember, és hogyan lehet rávenni, hogy ne hagyja abba. Ezekre a kérdésekre a fejlesztők már az 1960-as évek óta keresik a választ, folyamatosan újabbnál-újabb elméleteket és mechanizmusokat építve a játékokba. Éppen ezért logikus lépés volt, hogy a motivációs kutatások tudományosan közelítsenek a videojátékok felé, melynek eredményeként megszületett a gamification elmélete. Viszont úgy tűnik, hogy a videojátékokkal foglalkozó tudományág központi kérdései és elméletei csak elvétve bukkannak fel a gamificationre fókuszáló kutatásokban. Az alábbi tanulmányban, amolyan problémafelvető esszéként, azt a kérdést járom körbe, hogy miként segíthetnek a ludológia bizonyos terminusai és olykor öncélúnak tűnő diskurzusai a gamification kutatói és alkalmazói számára.

A tanulmány első részében az intrinzik motivációval kapcsolatos, az írás szempontjából releváns főbb elméletekről, és azoknak kísérleti hátteréről olvashatunk. Továbbá szó lesz még a gamification megszületéséről, elterjedt használatáról és időközben jelentkező problémáiról. Ahhoz, hogy az elmélet alapjai és a probléma gyökerei világossá váljanak, érdemes a gamification folyamatát a videojátékok fejlődésének és ludológiai elemezhetőségének tükrében vizsgálni. Éppen ezért a dolgozat második részében először a videojátékok narratív struktúrájáról olvashatunk, amit aztán a gamification elemeknek a videojátékok szerkezetében betöltött szerepével, és annak motivációs hátterével köthetünk össze. Végül az esszé utolsó részében egyfajta visszacsatoláskén tisztázzuk, hogy az elméleti háttér során bemutatott intrinzik motiváció milyen módon képes a játékosítás során létrejönni, és miért nélkülözhetetlenek számára a paidia elemek.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.